Blog om www.iphone-serviceshop.dk


iPhone, iPads, Huawei og Samsung reparationer


Mister jeg garantien hvis jeg får skiftet glas på min smartphone?


Hos Apple garanti bortfalder nemlig i det øjeblik glasset går i stykker og ikke

først på tidspunktet den bliver repareret. Selvom garantien bortfalder når

telefonen går i stykker, skal man dog huske at man stadig er omfattet af den

danske to års reklamationsret – den forsvinder nemlig ikke selvom man får

repareret sin iPhone(eller iPad for den sags skyld) uden om Apple.

Forskellen på garanti og reklamationsret For eksempel, Ifølge Apples vilkår for

garantien bortfalder denne, hvis telefonen har taget skade og dermed forsvinder

den i det øjeblik glasset får selv den mindste revne. Apples garanti bortfalder

desuden også hvis bare en eneste af fugtindikatorerne i telefonen er aktiveret.

Selvom Apple selv bestemmer hvornår garantien forsvinder, er man dog på rigtig

mange måder bedre stillet med den danske reklamationsret, som Apple ikke

bestemmer over. Apple er gentagne gange blevet kritiseret for overhovedet at

kalde iPhone-garantien for en “garanti”, da en garanti skal stille forbrugeren bedre

end købeloven, og det er meget begrænset hvor meget bedre man står med Apples

garanti end med reklamationsretten. At Apple i mange tilfælde har ladet garantien

bortfalde blot fordi fugtindikatorerne er blevet aktiveret, betyder i praksis at man sjældent

vil kunne gøre brug af garantien, hvis man har haft sin iPhone i en

svedig lomme. Den danske reklamationsret indebærer dog at selvom

fugtindikatorerne er aktiveret vil man stadig kunne kræve at få repareret

eksempelvis en låse- eller Home knap, da disse meget sjældent har noget med

fugt at gøre.


Den danske to års reklamationsret betyder at du som forbruger kan klage over

en fejl eller mangel på din iPhone i op til to år og få fejlen udbedret. Jo længere tid

der går før fejlen viser sig og jo længere tid du er om at gøre opmærksom på fejlen, jo

dårligere er du dog stillet. Reklamationsretten betyder eksempelvis at hvis

låse-knappen holder om med at fungere indenfor to år kan du klage og få den

repareret, med mindre det kan bevises at fejlen skyldes hårdere slid end

normalt eller at fejlen direkte skyldes at telefonen har lidt overlast. Der er

dog en del man skal være opmærksom på i den forbindelse. For det første sker

der et skift i bevisbyrden efter 6 måneder. Hvis din iPhone er under seks

måneder gammel er det Apple(eller forhandleren) der skal bevise at fejlen er

opstået som følge af noget du har gjort, men hvis den er over seks måneder

gammel, er det dig der har bevisbyrden. Det betyder dog ikke at du skal

dokumentere det med en lang teknisk afklaring, men blot sandsynliggøre at

fejlen hele tiden har været der eller kun skyldes helt normal brug. Kan jeg stadig bruge

reklamationsretten selvom jeg har fået repareret min smartphone uautoriseret?


Ovenstående medfører også at selvom du har fået skiftet skærm hos en uautoriser

et reparatør vil du stadig kunne klage over eksempelvis en iPhone defekt låseknap, med

mindre Apple eller forhandleren direkte kan bevise at fejlen skyldes en skade

under reparationen af skærmen, hårdt slid eller at den har lidt overlast. Hvis

man gerne vil gøre brug af reklamationsretten skal man derfor aldrig lade sig

blive spist af med at “telefonen har været åbnet”, ´“fugtindikatorerne er aktiveret” eller

at “skærmen er blevet skiftet”. Hvis man kun får at vide at garantien er bortfaldet og ikke

bliver tilbudt at få repareret fejlen jf. reklamationsretten, er man blevet vildledt og det har

Forbrugerombudsmanden slået fast er direkte ulovligt.


Vandskadet Smartphone!


Vi har rigtig mange kunder der kommer forbi med deres smartphone, fordi den

har fået vand, fugt eller andre væsker – den seneste vi havde forbi havde fået

mælk. I rigtig mange tilfælde kommer kunden for sent og skaden er allerede

sket, men hvis man tænker hurtigt og skynder sig at få gjort noget ved

sagen kan rigtig mange smartsphones reddes, selvom de har fået vand.


Sådan gør du  :

  1. Hvis den ikke allerede er slukket – sluk den!

2.    Lad være med at forsøge at tænde den igen – også selvom den ser tør ud!

3.  Få den åbnet og tørret af for vand hurtigst muligt


Rigtig mange steder på nettet står der tips og tricks til hvad man skal

gøre ved en smartphone der har fået fugt, men i de fleste tilfælde er de “gode

råd” til mere skade end gavn. Eksempler på disse tips er for eksempel at tørre

den med en hårtørrer, på radiatoren eller “lægge den på ris” i et par dage.

Vi har mange der forsøger tricket med at “lægge den på ris”, men desværre

skader det ofte mere end det gavner. Jo længere tid der går før telefonen

bliver renset for vand og aflejringer, desto lavere sandsynlighed er der for at

undgå varige skader. Problemet er at salte og mineraler fra vandet(der er en lille smule i alt

normalt vand) efterlades inde i telefonen efter den er tørret og som oftest får

chips, lodninger og printbaner til at irre, erodere og ruste, så selvom telefonen bliver helt tør indvendig opstår der kortslutninger som ødelægger chips på logic boardet(bundkortet). Når telefonen har fået vand er det vigtigste derfor ikke bare at få den tør, men simpelthen

at få den skilt ad hurtigst muligt og fjernet dråber og lignende hurtigst muligt(timer!).

Vi skiller den som oftest ad og tørrer den af for vand gratis, men i de fleste tilfælde er det

en rigtig god idé at give bundkortet en ultralydsrensning i et bad af isopropylalkohol da der

let kan gemme sig vand/fugt under skjoldene på bundkortet. Ved en ultralydsrensning i

isopropylalkohol-opløsning bliver fugten tvunget ud af bundkortet og eventuelle

belægninger bliver renset væk. På den måde er sandsynligheden for at bundkortet

overlever kraftigt forøget. Kontakt os endelig, hvis du gerne vil have hjælp til din

vandskadede iPhone.


Telefon 50446635.

Åbningstider: (Man-fre kl.10-18. Lør. Kl.10-15)

E-mail : info@iphone-serviceshop.dk


Nogle gange har man desværre brug for at få sin elskede smartphone repareret, og det er

ikke sjovt. Derfor er det vigtigt, at man får gjort det til så god en oplevelse

som muligt, med gode priser og et godt resultat. Det kan du læse mere om her.


Der er heldigvis mange muligheder, hvis du vil finde smartphones reparation København,

men det betyder ikke, at alle er lige gode. Det er meget vigtigt at du sammenligner flere steder

og vælger nøje, når du skal finde en god reparatør for eksempel til din iPhone i København.

Det er nemlig vigtigt at du får originaldele eller høj kvalitet.


Batteriet og strøm :

Få dit iPhone batteri til at vare længer Det er utroligt frustrerende, når man oplever

at iPhone mister hurtigt strøm. Nogle gange har man lige opladet sin telefon, og så kommer

man ud og bruger den, og ser batteriprocenten er helt ned. Vi bruger telefonen til alt, og derfor

så er vi også helt afhængige af, at den fungerer i bedste velgående, når vi er ude.

Det er irriterende ikke at have mulighed for at oplade telefonen, og derfor er det også mange,

der har gået til anskaffelse af en effektiv power bank. Men er det virkelig nok? 

Er det ikke bare bedre at telefonen fungerer som den skal? Hvis du oplever, at din smartphone

mister hurtigt strøm, er der en del tips og tricks du kan bruge, så dit batteri varer længer på en opladning. Det er jo ikke sjovt at skulle lade den op hver anden time.


Det er først og fremmest en god ide at finde ud af, hvilke apps, der egentligt

bruger strøm. Måske er det nogle helt andre apps, end du tror? Der er nemlig

nogle apps, der bruger meget mere strøm end andre, og de skal du afslutte, så

de ikke bruger strøm, mens du har brug for batteriet til andre ting på din

telefon. Apps der benytter sig af GPS, også når appen ikke er i brug, kan for eksempel

bruge utroligt meget strøm. Det samme kan din telefon, hvis du ikke har sørget for at

have den på en lav lysstyrke.


Du kan også få dit batteri til at holde ud lidt længer, ved at sætte den i

energibesparende modus. På den måde kan du bedre holde øje med, at din

telefon bruger mindre strøm.

Lade stikket :

Hvis din iPhone eller smartphone ikke lade kan der være flere årsager.

Det er muligt at batteriet har opgivet, eller at strømstikket er død,

en det er en god ide at undersøge andre ting først. De neste modeller tillader

ikke at du som bruger kan fjerne batteri eller andre interne dele, så det bedste

du kan gøre er at undersøge mobil eller tablet for software eller andre ting.

Du kan :

1- Vær sikker på at strømstikket er tændt.

2- Tjek din kabel for løst forbindelse .

3- Undersøg om enheden reager når du sætter ledning i lade stikket

4- Reboot ( sluk/tænd) enheden ( ofte hold to knapper nede, eller

valgmulighed ved at holde sluk/tænd knap ned i 15-20 sek.

5- Eller give op og tage den med til os og vi skal nok hjælpe til.